Směřování Slovanů: Úkol Slovanů

26. února 2014 v 21:17 | Karel Funk |  Slovanství a ČR

Trochu si zauvažujeme o naší slovanské povaze a hlavně o tom, k čemu nás má jednou, snad po staletém a tisíciletém vývoji a tříbení dovést. Vývoj této rasy nebude stejnoměrný, tak jako nebyl ani dosud. Naši slovanští bratři jižní a východní Evropy se snáze nechávají unést nadšenými city, které však snadno vyprchávají a mnohdy se mění v impulsivní hněv, věrolomnost a bezpáteřnost. Chybí jim dosud pevná konstruktivní krystalizace rozumu a rozmyslu, kterou právě západní Slované získali z germánského vlivu.

Západní Slované, vyzrálí v intelektu vlivem staletého míšení krve a kultury vklíněním do germánského světa, mají jako první předpoklady vyvíjet slovanskou citovost na pevném podkladě rozvinutého rozumu a pod bdělou kontrolou jástevní složky.

Teprve později se těžkým tříbením dopracují i jižní a východní Slované k přeměně výbušné, nekontrolované citovosti a k vyvážení impulsivního srdce rozmyslnou hlavou.



Budoucím úkolem Slovanů je postavit vypěstované a všemi duchovními potencemi nadané individuality do služeb celku. Podle řady anthroposofů (např. dr. T. Zuzáka) vznikne v našich zemích jakýsi prototyp nového člověka, který vytvoří syntézu složek germánské racionality a slovanského cítění.

Tak se mají jednou stát naše národy morálně vůdčími národy v Evropě. Podobně o tom hovoří dávné proroctví Sad-Bayů, uložené v archivu v Edinburgu. Téhož mínění byl i filosof Augustin Smetana, který již v 1. polovině 19. století tvrdil, že ,,filosofie německá se vyžila; i jest na Slovanstvu, aby převzalo, co Západ vybudoval. Dějiny jsou neustálý svár konečna s neko­nečnem. Konečno je pozemské, nekonečno božské.

Nástroje konečna jsou náboženství a právo, nástroje nekonečna jsou umění a láska. Svár tento bude překlenut přírodní vědou a až se tak stane, Slované shrnou ve svém lůně jednak svobodu Angličanů a Francouzů, jednak filosofii a vědu Němců, a dodavše k těmto prvkům tvaru uměleckého, vybudují novou blaženou říši lásky." Masaryk o Smetanovi napsal: "Takto doplňuje humanitní teorii Kollárovu a dodává filosofický základ lidovým tužbám Hav­líčka a Němcové."

Slované mají pokračovat v rozvinutí článku lidské bytosti, který R. Steiner nazývá duší vědomou či uvědomovací. Do ní má jednou vstoupit duchovní Já. Nebo jinak - duše vědomá má být prostoupena duchovním Já, má být vědomě produchovněna a takto dál jednat v zevním světě.


Pramen: http://karelfunk.bloger.cz/Cechy-a-Morava-trochu-esotericky/SLOVANSKA-VYVRZENI-A-NAVRATY
Obraz: Apoteóza z dějin Slovanstva: Čtyři období Slovanstva ve čtyřech barvách - 1926


Závěrečný obraz celé série je navržen jako zastřešení celé ságy zobrazující vizi slovanského triumfu jako příklad pro celé lidstvo. Mucha používá čtyři různé barevné odstíny, aby prezentoval různé aspekty slovanské historie:
modrá vpravo dole reprezentuje mytické rané období,
červená vlevo nahoře indikuje husitské války,
černé osoby uprostřed vlevo jsou pozdější nepřátelé Slovanů,
a nakonec postavy zaplavené žlutou jsou ti, kteří přinášejí vznešenou svobodu, mír a sjednocení mezi národy.
Omladina nesoucí větvičky lípy skládá hold slovanským hrdinům, mezi nimiž je i skupina vojáků první světové války. Hlavní postavou celého obrazu je muž s rozevřenou náručí, jenž zosobňuje útrapy, které museli Slované snášet během staletí, ale také značí naděje pro novou republiku. Dalšími symboly jsou: kruhy věnců = jednota, holubice = mír, duha = štěstí a Kristus = požehnání.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama